> Novinky | Diskuzní fórum | Kalendář | Kniha | Galerie | Odkazy | Pneu | Bazar | Kontakt <

RACESTORE.eu

TESPO

PROTLUM

AVON

Sosnová

AKCESPORT


Anketa:

Kalendář:

Náhodné foto:

MMČR Dobřany - plechovky 16.9.2007

 


02.01.2012 23:38:24

National 1600

Vánoce jsou vždy ve znamení štědrosti a dárků. Stejně tak tomu bylo i ve filmu Pelíšky. Zejména kouzelná byla scéna s nerozbitnými skleničkami… Skleničky, ty už jsme potřebovali jako sůl… Tady přestává veškerá legrace. Pár chytrých hlav se dalo dohromady a řekli dost. A není náhodou, že těch pár chytrých hlav se sešlo v socialistickém Polsku… To znamená, že jsme zase o krok před nimi… Bude to stačit, myslíš?

Co to má společného s rallyecrossem? Řada replik (dále použité s kurzívou) se přesně hodí na situaci, která kolem současného rallyecrossu nastala. Jak to vlastně vypadá v praxi nyní? Auta divize 1 jsou krásná a atraktivní, ale jejich stavba je velice nákladná a provoz (zejména pneumatiky, turba, spojky…) nesmírně náročný. I proto se na trati objevují čím dál tím častěji Lancery a Imprezy, které mají turbomotory a pohon 4x4 už od série a díky rallyové skupině N je k dispozici i řada performance dílů. Divize super 1600 není dnes o mnoho levnější než superkáry. Zadokolky je tak trošku omyl a o úrovni divize 2, čili touringů, kdy u nás startují dvě, občas i tři auta, není moc co říci. Jediné rozumné závodění tak nabízí divize 4, po novu super nationals. Chovám hlubokou úctu ke všem ostatním divizím a k jejím pilotům a skvostné technice, ale „čtyřka“ je to, na co se dnes dá dívat. Od D finále po „áčko“. Na troskách téměř neexistujících Háček a našich plodných divizí 5 a 6, resp. H1 a H1A byla uměle vytvořena divize 4, která již v prvním roce 2009 měla v rámci ZSE v konečném účtování více jak třicet pilotů a v rámci Rakouského mistrovství ještě o deset více. Loni to bylo v ZSE v D4 slušných 24 aut a letos o pět víc. Když to porovnáme s TC (3 piloti), S1600 (8 aut) a SC (15 započítaných jezdců), nedá ani součet tří „homologovaných“ číslo stejné, jako u SUPER NATIONALS!

D4 byla původně koncipována pro auta s propadlou homologací či pro auta homologaci se vymykající. Mezi původně levná a jednoduchá auta přibyla řada pořádných ostrých Áček. Pekelně rychlých, technicky dokonalých, avšak dnes již proklatě drahých. Vedle auta, co měl Klaus, které má ten nejlepší původ, jsou vozy Tomáše, Romana, Kuby, Karla, druhého Karla a několika dalších za normálních okolností nechytatelné. Kde jsou laciné rakouské „plechovky“ či polská báwa? Je jasné, že se jim nelíbí dominance našich pilotů na rychlých vozech, ale pravidla to povolují a tak je vývoj techniky tímto směrem naprosto legální a pochopitelný. Každý chce vyhrávat, jinak by tam nejezdil. Jinak by do toho peníze neinvestoval.

To, že v D4 může startovat kdekdo s ledasčím, je věc jiná a tady by se měli zamyslet komisaři a tvůrci technických pravidel, proč například dovolili jiné obaly převodovky než sériové? Sekvence do takovéto divize prostě nepatří. Motory technicky srovnatelné s těmi, co jezdí ME, plnohodnotné evropské pneumatiky (ještě že je povolený slick)… To vše by do takovéto divize nemuselo patřit. Ale skutečnost je taková, že z „hobby“ třídy tu vyrostla plnohodnotná liga, která svými náklady může směle soupeřit s regulérními divizemi. A o to při původní myšlence na společnou levnou třídu určitě nešlo. Tady přestává veškerá legrace.

Jak to vypadá, jediným možným řešením, jak rallyecross nepohřbít napříč všemi divizemi a zpřístupnit jej i opravdovým nadšencům, amatérům, začínajícím, či méně majetným, je LEVNÁ DIVIZE. Tu už jsme potřebovali jako sůl…

Dlouho se o ní mluvilo, ale konečně se pár chytrých hlav dalo dohromady a řekli dost. A není náhodou, že těch pár chytrých hlav se sešlo v socialistickém Polsku… Tady Donutila trošku poopravím, bylo to v Rakousku a ne socialistickém… To znamená, že jsme zase o krok před nimi… Nejsme před nimi, spíš jim můžeme tiše závidět. Mají mezi sebou myslitele a vůdce, kterým to opravdu není jedno a je lhostejno, zda dotyčný má funkci na OSK (jako náš FAS), nebo je to pilot, nebo jen technicky erudovaný fanoušek.

Zkrátka a dobře levná divize může být jen „eNková“, tedy s minimem úprav. V Evropě se nejede žádná taková divize, samá Áčka, na úrovni Zóny a republik je tomu také tak a eNka, co jsou v D4, jezdí vzadu. Jaká auta tedy mohou startovat?

Předně je sympatický úvod pravidel: „Vše, co není výslovně povoleno, je zakázáno.“

  • max. zdvihový objem je 1600 cm3
  • divize je vypsána je pro dvoukolky
  • pro auta vyrobená v roce 1990 nebo později
  • jakékoli úpravy proti sérii (jak auto opustilo výrobní linku či autosalon) jsou možné pouze podle pravidel
  • zakázné je turbo, proměnlivé časování ventilů, plnění kompresorem, motory wankel
  • karoserie ani podvozek nesmí být vylepšovány – ani odlehčování, ani vyztužování
  • spojlery jen prodávané pro běžný provoz a se silniční homologací
  • rozšíření blatníků pouze pokud je výrobce aut nabízí jako extra doplněk či výbavu (tento stav je soutěžící povinen prokázat)
  • ochrana motoru je povolena (myšlena ližina. Nikoli lyžina, je to od slova „lízat“, ne „lyže“)
  • sítě do okna podle řádů FIA, přílohy J povinné
  • dveře  a kapoty původní
  • blatníky původní – tvar, rozměr i materiál
  • hmotnost nejméně podle typového štítku nebo servisní knížky + 80 kg na řidiče a jeho bezpečnostní výbavu
  • světla nutno odstranit a otvory zakrýt, povinná jsou dvě brzdová světla (buď sériová nebo podle řádů FIA), prachové (mlhové) světlo je povinné
  • motor bez úprav oproti sérii, povolený je jen sportovní vzduchový filtr a rozpěrná tyč
  • spojka, převodovka, poloosy… nesmí být žádná změna proti sérii
  • palivová nádžr buď sériová, hliníková max. 20 litrů nebo podle řádů FIA s prošlou homologací o max. 4 roky
  • brzdy originální, jen obložení je libovolné
  • ochranný rám podle řádů FIA, přílohy J, článek 253-8
  • elektrický odpojovač podle řádů FIA, přílohy J
  • výfukový systém musí splňovat hlučnost  98+2 dB
  • katalyzátor jen tam, kde byl v sérii
  • rozměry ráfků musí odpovídat sériovému stavu - rozhodující jsou dokumenty k autu, potvrzení importéra je přípustné
  • zavodni pneu jsou zakázaná (dlouhý seznam nepovolených gum obsahuje originální dokument OSK, odkaz na něj je na konci tohoto článku)
  • povolené jsou pouze pneumatiky s označením „E“ nebo DOT
  • pneumatika musí mít po projetí cílem minimálně 70% a na nejojetějším místě musí být hloubka vzorku minimálně 1,6 mm
  • hasicí přístroj podle řádů FIA, přílohy J, minimálně 2 kg
  • řízení musí být originální, volant a nába libovolná.
  • všechny airbagy musí být demontovány
  • kabina sériová, demontáž přebytečných sedadel, koberců, audia apod. povolena
  • bezpečnostní sedačka a pásy řidiče musí být podle řádů FIA, propadlá homolgace + max. 5 let
  • tlumiče a pružiny nemusí být sériové, typ zavěšeni ano, poloha a montážní body taktéž
  • výškově stavitelný podvozek je zakázaný, povlený pouze tam, kde byl montovaný od výrobce či povolený dovozcem
  • výška auta a světlá výška jako v sérii, minimální světlá výška je 9 cm
  • ostřik oken je libovolný, stěrače musí být původní
Bude to stačit myslíš? Pro začátek určitě. Krok je to odvážný, ale jistě potřebný a záslužný. Takže pokud máte choutky zkusit si rallyecross naživo a na vlastní kůži, máte jedinečnou šanci a to v rámci Rakouského mistrovství v divizi National 1600!

Tak hodně zdaru novým eNkovým 1600!

Přesné znění pravidel najdete v PDF na webu federace.

Michal Oberstein, 02.01.2012 23:38:24, četlo 10391 čtenářů.

[ Zpátky ]

Vaše názory
Jméno
E-mail
WWW
Vzkaz
Smajlík
Kód
opište text z obrázku
   
   
prelozeno 2012-01-15 16:38:18
Tak přesně tohle prosazuji v autocrose jako N 1400 už leta bohužel jen v amaterském a je to dost úspěšná třída bohužel aby se něco podobného stalo u nás by musela být na jedné nejmenované adrese v praze defenestrace
lada 2012-01-10 22:40:12
Tak p%C5%99esn%C4%9B tohle prosazuji v autocrose jako N 1400 u%C5%BE leta bohu%C5%BEel jen v amatersk%C3%A9m a je to dost %C3%BAsp%C4%9B%C5%A1n%C3%A1 t%C5%99%C3%ADda bohu%C5%BEel aby se n%C4%9Bco podobn%C3%A9ho stalo u n%C3%A1s by musela b%C3%BDt na jedn%C3%A9 nejmenovan%C3%A9 adrese v praze defenestrace
michal 2012-01-05 01:00:30
divize N1600 je vypsana jako rakouska, ale otevrena, takze mohou startovat i piloti z jinych zemi ZSE.