> Novinky | Diskuzní fórum | Kalendář | Kniha | Galerie | Odkazy | Pneu | Bazar | Kontakt <

RACESTORE.eu

TESPO

PROTLUM

AVON

Sosnová

AKCESPORT


Anketa:

Kalendář:

Náhodné foto:

MMČR Humpolec - auta 15.7.2007

 


08.10.2012 19:46:05

Severní kroužek

Takhle srandovně překládá translátor název závodiště jen kousek od našich hranic. Ona to zas taková prča ale nebyla. Nordring minulý víkend hostil poslední závod pro divizi National 1600, předposlední pro MMČR a Zónu. Jaké to bylo? Všelijaké.

Závody jako takové byly dramatické a překvapivé. Událo se toho opravdu dost a dost. Počasí nahrávalo pilotům se slabšími auty a tak se děly věci…

Počasí v sobotu - parádní babí léto, neděle děs běs. Opět létaly stany vzduchem, diváci byli promrzlí a zmáčení. Auta vypadala jak po divokém hobby rodeocrossu. Pořadatelé trati moc nepomohli. Bohužel. Techniku na to měli, ale lidský faktor byl váhavý a nerozhodný. Výsledkem byla rozbahněná trať s jednou rychlou stopou, do které se vešlo jen jedno auto. Když jsem u té trati, tak si také neodpustím podotknout, že když někdo posuzuje sjízdnost trati a jede při tom vysokým offroadem metr nad zemí, tak bugina jede trošku níže a to, co sklo offroadu pobere, tak síť u autokrosového speciálu neodpustí.

V důsledku sjízdnosti tratě nebyla o kontakty a karamboly nouze. Odtah aut z trati byl amatérský a neodborný. Protáhnout kurty kolem Béčkového sloupku a auto zvedat hydraulickou rukou do vysoké korby není asi to pravé ořechové. V Greinabchu se to odtahovkami jen hemžilo, tady to bylo slabší. Když už mělo auto kola na místě a nešlo odtáhnout, alespoň obsluha jeřábu použila kurty na kola, ale zase tak blbě, že kratší přišly na zadek a delší na předek. Výsledek obdobný jako u prostrčení skrz interiér auta. Vždy šlo motorem k zemi. Takže dostat jej na korbu bylo zdlouhavé a hlavně k autům naprosto nešetrné. Proč řešit po závodě více než šrámy z bojů, ale třeba i pomačkané plechy kolem sloupků z nevhodného odtahu? Rám to přeci nepobere.

No, troška negativ by se ještě našla… tak třeba nedostatek záchodů. Klasické Fuglau. Na Zónu, kde se jede autocross i rallyecross dohromady to je ostuda. Diváci měli na stráni tři toitoie, celé depo tu zděnou haluz a ještě navíc placenou! No, neplatilo se jen za záchody, ale i za wapku za umytí auta! Kdo by to čekal, že na podzim bude při dešti oraniště a auta bude třeba mýt. Prostor pro umytí aut byl jen jeden a placený. Sice jen na nějakou dobu (než se situace optimalizovala), ale stejně, nezlobte se na mě pánové… V Anglii na úvodním závodu ME bylo pět wapek při výjezdu z trati, ještě před depem. U toho pět maníků, kteří buď auto umyli nebo wapku přenechali někomu z týmu, aby si závoďáka umyl sám. Než přijela další runda, nebyl v prostoru pro mytí nikdo. Vše klapalo. Jak jednoduché, levné a pro závodníky příjemné. Žádné kýble do stanu apod. K vidění v depu ve Fuglau byly i benzinové agregáty, které vyráběly proud. Proč asi? Hloupé je, že závodiště, kde se jelo kdysi i mistrovství Evropy, má dlouhodobé problémy. Nedostatky se stále opakují, závody se pořádají a nic se neděje a nemění. Domnívám se, že pokud autokrosaři platí poloviční startovné (u nás na republiku 2000,- v AC, 150 EUR (3750,-), zde 100 EUR pro AC a 150 EUR pro RC) dá se očekávat i horší služby ze strany pořadatelů, ale takhle? Není bez zajímavosti ani fakt, že u nás „Každý vůz smí mít pouze jednoho jezdce a žádný jezdec nesmí jet na více vozech během sportovního podniku. Žádný jezdec se nemůže zúčastnit více než jednoho závodu během jednoho podniku.“ Tak praví standardní propozice AC (5.5) i RC (6.4). V Rakousku to možné bylo. Dobře pro pořadatele, dobře pro diváky a když to jezdec stíhá, tak proč ne, ne?

Takže k závodům samotným…Super Cars. Na startu osm aut, v cíli šest bodovaných. Pallag-Bozsak ani Vnoucsek nevyrazili a nasbírali třikrát 90 bodů. Před závody bylo otázkou, zda doma zazáří Höller nebo host Harsányi. Po stránce sportu bych to tipoval spíše na Maďara, ale Alois byl ve Fuglau doma. Víte sami, jak to dopadlo loni ve finále, když šlo o vše. Takže tréninky dopadly lépe pro Höllera, první runda také. V neděli ráno za deště už byl na koni Harsányi, druhý dojel Kabacinski a hvězda Alois až třetí. Ve třetí rundě bylo vše při starém a tak do A finále si první vybíral Höller, druhý Harsányi, do druhé řady šel Kabacinski s Mozerem, za nimi Kotán a Ekker. Na první pokus to nevyšlo. Mozer s Fábií to vzal do svodidel, Harsányi přišel o kolo. Co se stalo? Jedna průjezdná stopa po startu donutila pilota Lanceru jet více ke svodidlům. Nepomohl mu ani lepší start. Na pravé zádi byl červený Focus Höllera a rána to byla slušná. Úmysl, zápal, boj? Těžko říci. Do restartu se Maďaři už nevrátili, jelo se tedy jen ve čtyřech. Alois to tak měl jednoduché. Druhý dojel Kabacinski, třetí byl Kotán s letitým Escortem, čtvrtého Ekkera trápila převodovka a objel jen tři kola.

Sice se v propozicích před závodem psalo, že Qualification heats 4 laps and Finals 6 laps, ale v praxi to znamenalo 4 kola pro rundy i finále.

Z našeho domácího pohledu bylo nezajímavější sledovat dění v divizi Super 1600. Tam šlo a vlastně i do Sosnové jde o hodně. O titul mistra ČR. Dva kiksy za dva závody v podání Klause Freundenthalera – Sedlčany ulitý start (spojka) a prohřešek proti řádům v Greinbachu, znamenaly jen 11 bodů To je pro pilota jedoucího o titul žalostně málo. Pravidelně bodující Panhauser se vyšplhal až na druhou příčku, kterou bohužel neobsadil Pepa Šusta, toho potrápila technika. Brzdy, stěrače a tak… Na paty třem jmenovaným šlape Venca Veverka mladší. Do šampionátu nastoupil až v létě a na své konto si připsal vítězství a dvě druhá místa. Závodů je šest, počítá se pět a při Klausově výpadku z Greinbachu je vše otevřené. Panhauser i Šusta mají co škrtat, zatímco Veverka bude body jen přičítat. V Rakousku se sešlo devět jezdců: 4 Maďaři, 2 Češi, 2 Rakušané a Polák. Měřák vyhrál Klaus, druhý byl překvapivě Panhauser a Veverka až třetí. V sobotu v podvečer však Václav nenechal nic náhodě, Klause přestartoval, Pepa byl čtvrtý. V neděli na bahně se děly věci. Piloti slabších aut měli šanci jít hodně dopředu, neboť neměli problém s přenesením výkonu na trať. Rozhodovalo i obutí. Na to dojel především Klaus, jeho fabka se smýkala na asfaltu a do hlubokého se jí také moc nechtělo. Jízdu ovládl Gábor Bánkuti. Jel fakt dobře a na blátě si počínal zkušeně. Necelou vteřinu za ním zaostal Pepa Šusta, pak byl Freudenthaler, Veverka díky propadu do hloubi pole a zpětnému získávání pozic byl až osmý. Do třetí jízdy tak šli všichni s očekávání velkých věcí. Venca musel nutně dopředu, naopak Pepa si musel udržet první řadu pro finále a to samé se týkalo Klause. Chvost pole obsadili Ujháziovci společně s feldou Poláka Sobeckeho. Třetí rundu bohužel nedokončil Pepa Šusta. Po kontaktu se zídkou to odneslo auto a pak jej byl nucen odstavit. Nejlepší čas naměřil Klaus, druhý byl Werner a Venca až třetí. Vzhledem k počtu aut se jelo i B finále, ale to se týkalo jen Maďarů a Sobeckeho. V Ačku byl na polepositionu Klaus, Venca druhý, Pepa si sice vydobyl místo vedle Wernera, ale nenastoupil, za nimi tedy byl Bánkuti a vítěz B finále Adam Ujházi. Áčko v prvním pokuse bylo divné. Odstartovalo se, po kontaktu Klause a Vendy šla do čela žlutá fabie, za bílým peugeotem jela C2, pak corsa a až na konec Bánkutiho 206. Piloti nedojeli ještě ani kolo a visela červená vlajka. To kvůli Bánkutimu, který měl ulít start. To znamená vyloučení z finále. Nestalo se tak ihned při startovní proceduře, ale až po téměř kole. OK, podivné, ale proč ne. Gábor se tedy vydal do parc fermé a co to, za chvíli jej protáhli depem a jel znovu na rošt. Jak je to možné nevím, ale je to dost zvláštní. Tento restart nejvíce pomohl Vencovi, který měl hned po startu defekt. U Veverků tedy vyměnili kolo, Bánkutiho nainstalovali opět do poslední řady a jelo se znovu. Tentokrát se do čela prodral Klaus více elegantně a bez kontaktu, Veverka byl druhý, ale zezadu se prodral Ujházi. Využil prázdného místa, které patřilo Pepovi Šustovi, a hned byl vedle Panhausera. Bohužel nedojel a byl podroben neodbornému odtahu. V cíli čtyřkolového finále byl tedy Freudenthaler, Veverka a Panhauser.

Nejpočetnější byla opět divize Super Nationals. Dvacet šest aut je solidní počet, bohužel našich je jen pět, Slovensko, Polsko a Maďarsko měli po jednom pilotovi, zbytek tvořili domácí. A to jelo ještě jedenáct rakouských aut v National 1600. Z našich chyběl Tomáš Hurt, který neměl motor do své široké C2, škoda. Do oranice jakou nabídlo Fuglau by mu stačil i nějaký méně výkonný agregát.

V sobotu ovládl měřák Leonhardsberger s Hondou Civic. Jen o 2 desetiny zaostal Roman Častoral. Z našich se dařilo Jirkovi Kazilovi, byl sedmý, Karel Václavík byl devátý, Kuba Bittman desátý. První rundu v podvečer vyhrál Roman před Šedivým a Woldrichem. To byla labutí píseň zadokolek. V neděli na bahně už to bylo horší, se starty i s motáním se na trati ostatním kolegům. Ve druhé rundě se utkal Roman s Martinem Gattringerem. A to doslova. Nejen v součtu časů, ale v přímém souboji na trati. Bylo fajn vidět pěknou jízdu, kdy zvítězil rozum a ne zákeřnost. Oba kluci jeli na čas. Roman to sice zkusil, ale i přes drobné ataky se jelo hlavně neskutečně rychle. Dokonce byli rychlejší než první v Super 1600 a v Super Cars by to stačilo na čtvrtý čas, hned za Höllerem. Ve třetí jízdě se Roman umístil také až na druhém místě, tentokrát za Leonhardsbergerem. Zde zabodoval Karel Václavík, který dojel čtvrtý. Naši dopadli poměrně neslavně. Kuba Bittman se trápil s převodovkou, Jirku Kazila zlobila spojka, Martin Lorenz měl nejprve potíže se stěrači a pak s chladičem. Přes potíže a kontakt, který vyústil ve výměnu těhlice u Karla Václavíka, to dotáhl tento Jihočech až do B finále. Po startu šel do čela dvojkový golf Klause Weissmüllera, Jirka těsně vedle něj, pak za ním. Na záda mu dýchal Falschlehner, ale ten pak Karla vystrkal až na rozbahněnou trávu mimo trať. V závěru pak Karel překonal odstupujícího Lajose Gyulu. Osmé místo budiž Karlovi odměnou. Áčkové finále nejlépe rozjel Roman Častoral. Roman sice vyhrál jen první rundu, ale pak byl dvakrát druhý a to mu zajistilo poleposition. Kolegové, kteří vyhráli druhou nebo třetí rozjížďku, měli výkony mnohem rozevlátější. Podobně jako Roman na tom byl Karol Šedivý, byl druhý a dvakrát třetí. Tihle dva tak nastoupili do první řady finále A. Jak jsem psal, nejlépe se do startu trefil Roman, za ním se potrkal Šedivý a Gattringer, ovšem mezi ně se vklínil s kadettem Falschlehner. Celkově šestý skončil Mario Leonhardsberger s Hondou, který byl diskvalifikován. Do domácího mistráku si tedy připsal Roman další dvacítku a vyhrál popáté v řadě, je tedy jasným mistrem za letošní rok.

V hodnocení Super Nationals podle rakouského systému je ve vedení Gerald Woldrich s Mercedesem C-Klasse, ten boduje ve skupině nad dva litry (druhý je Jirka Kazil, třetí Karel Václavík), druhý absolutně je prozatím Markus Köberl s Peugeotem do 1600 (druhý v šestnáctkách je Martin Lorenz, třetí Andreas Gattringer), třetí je Roman Častoral (ve dvoulitrech je druhý Karol Šedivý a třetí Tomáš Hurt).

Ti, kteří před víkendem tvrdili, že se pořadatelům nepodaří dodržet optimistický harmonogram, ti měli samozřejmě pravdu. Nejhorší bylo čekání na finále, které mělo hodinové zpoždění. Pořadatelé neřekli ani slovo, na diváky pršelo a padaly krupky spolu se silným větrem. Není ani divu, že někteří odešli, stejně tak jako když do opakovaného A finále nastoupil Höller poté, co vyřadil maďarského kolegu. Lidem to je zkrátka jasné.

Pevně doufám, že na Sosnové bude vše v pořádku a můžeme se těšit na pěkné závody. Uvidíme, kolik přijede aut a jestli se finále pojede ještě za světla…

Michal Oberstein, 08.10.2012 19:46:05, četlo 10268 čtenářů.

[ Zpátky ]

Vaše názory
Jméno
E-mail
WWW
Vzkaz
Smajlík
Kód
opište text z obrázku
   
   
Mysanek 2012-10-10 20:45:18
Svatá pravda. nejednou mávala černá vlajka za menčí incidenty a Lojzíkovi to zase prošlo. Neuvěřitelný..zasloužil by traverzou po hlavě.. ani se nedivým že s ním nechce nikdo jezdit. styďte se páni rozhodčí
Jirka 2012-10-10 20:19:33
Lojzik Holleru jezdil zase tak jak to umi nejlip...na startu ve finále byl v první zatáčce první Harsányi,tak to Lojzik neunes a rači ho NESMYSLNĚ napálil na pravé zadní kolo...Harsanyi se pretočil a měl nabourané kolo zničené!!! Mozer když to viděl tak odstoupil z finále,a měl to tak udělat každej!!! Pokud neni v SuperCars na MMČR a ZSE téměř Žádná ůčast tak věřim že to je Hollerovou zásluhou,protože jeho chování na trati je naprosto nechutný,a nechápu že to jenom jemu pořád prochází bez černé vlajky,zasloužil by si jí za poslední dvě sezony už třikrát jen ve Fuglau!!!! Černých vlajek se tam pár rozdalo i za opravdu nechtěné přetočení při předjíždění,tak proč sakra LOJZÍK může všechno a pořád jen proplouvá???? Nebude to dlouho trvat a LOJZÍK bude na závodní dráze v KRÁLOVSKÉ DIVIZI jezdit sám...Každopádně pro Lojzíka prst vzhůru,ale prostřední,a komisařům a těm co mu to pořád tolerujou zasílám pozdrav stejnej.
vrata 2012-10-09 18:21:11
Kdy bude vyvěšena offico startovka dík